Tillåt mig utreda vissa begrepp.

Jag inser att de begrepp jag använder inte är självklara och tänkte därför förklara vad jag menar med dem:

Med ”kolv-axel” menar jag den stav eller krökta stång som sammanbinder 1 eller flera kolvar. I detta fall 2 kolvar. kolvarna har samma radie som de krökta rörens genomskärningsradie.

Med ”rörets genomskärngs radie” menar jag radien inuti röret.

Den radie röret kröker kring kallar jag krökningsradien vilken självfallet är lika stor för kolvaxeln.

Med ”trådens fästpunkt” (inte trädens festpunkt som på bilden) menar jag mittpunkten på kolvaxeln – där tråden är fast monterad (så att den spänns när kolvsystemet rör sig mot mitten.

Med kolvsystemet menar jag kolvaxeln och alla kolvar den binder samman.

 

Kommentera

