Fysiklaborationer – Vilket effekt kan lungorna utveckla?

Trots att jag ämnar att nå mekanisk lösning sådan att djupet inte ökar de krävda krafterna kommer friktionskrafter att finnas bland annat i den uppsättning ventiler och kolvar som rör sig. Därför valde jag att ta reda på hur starka lungorna(egentligen diafragman) är – kanske är det för krävande att blåsa och suga systemet runt?

Jag utförde en laboration i två steg för att få en ungefärlig uppfattning om lungornas möjlighet att utföra arbete.

Steg 1: Vilket tryck klarar lungorna av att prestera?

Videoklipp:

Lungors tryckkapabilitet

Resultat: ca 500-3600 Pascal (N/(m^2)) övertryck

Steg 2: hur fort andas man?

Videoklipp:

Andnings luftkapacitet

Resultat: ca 2,4*10^-4 kubikmeter per sekund

Hur stor är lungornas effekt?

bekväm prestation: 500*2,4*10^-4=0,12W

maximal prestation: 3600*2,4*10^-4=0,86W

för att få perspektiv på siffrorna jämför jag med den effekt jag (~60kg) utvecklar när jag går upför en trappa med hastigheten ½m/s:

P=m*g*s/t=60*10*1/2=300W.

Det viar sig alltså att andra muskler såsom benmuskler är mångfaldigt mer lämpade att motverka de friktionskrafter som uppstår och jag bör finna en lösning där en pump av något slag driver konstruktionens processer.

Kommentera

