En första utveckling av bloggen!

När projektplanen var skapad och jag var mer medveten om vad jag skulle göra visste jag även vad som kunde göra min blogg bättre anpassad. Jag hade från början tänkt mig att lägga ned ungefär en timme och dela in bloggen i flikar, när olika inlägg under olika ämnen kunde placeras, samt att allt skulle finnas tillgängligt under Hem-fliken. Denna plan kom dock att behöva ändras då jag efter sökande ock sökande inte fann hur man skapade inlägg under olika flikar, eller sk. sidor.

Obs. Följande stycke är troligen mindre intressant; en mer teknisk och detaljrik beskrivning av wordpress utvecklingens förhinder.

Efter längre sökande insåg jag att om en så enkel sak kunde vara så svår måste det finnas andra som stött på samma problem utan att förstå hur man gör. Som det visade sig gick det inte att hitta denna enkla och uppenbara funktion just för att den inte fanns, då konceptet med en blog tydligen är att alla inlägg skall hamna i ett och samma flöde Källa här och här, och här. Jag var inte nöjd med detta då jag ämnade att upprätta mer struktur för den som sökte något specifikt på bloggen, och fortsatte min sökning på andra spår. Jag fann en funktion där man kunde duplicera inlägg, och därmed placera under olika Sidor. Problemet skulle då vara att kommentarer och ändringar bara skulle ske på vardera, då de vore separata och inte länkade inlägg. Till slut fann jag att den sk. ”Widgeten” ”Kategorier”, tillät att om inlägg markerades med olika kategorier, skapades en egen url för varje kategori. Om jag kunde skapa sidor med interna direktlänkar till dessa URLer kunde jag virtuellt ha flikar som återspeglade utvalda inlägg. jag försökte skapa länkar i meny raden men detta visade sig otroligt avancerat. Jag hämtade hem rätt plugin, Källa här. Tyvärr behövde man ett speciellt program för att ladda upp denna plugin till sin wordpress sida, Källa här. För att göra det behövde man ytterligare upprätta en speciell FileZilla anslutning, Källa här, till wordpress, något jag inte alls förstod mig på. Då beslöt jag mig för tillfället att nöja mig med en intern länk jag placerat själv på var sida. Visst förespråkar jag att suga åt mig all typ av kunskap, såsom den om widgetar och excelfunktioner, under projektets gång, men detta kändes alltför avancerat.

Efter cirka 4 timmars arbete beslutade jag att nöja mig för tillfället, med uppskattade 2 timmars arbete på bloggens utveckling återstående, en uppdatering till tidplanen.

Kommentera

