En mer detaljerad beskrivning av djuphavssnorkeln

Djuphavssnorkeln
1. Bakgrund
Uppdraget är att skapa en lösning för dykning utan komprimerad luft men under en längre tid än vid fridykning, då man håller andan. Min idé är en djuphavssnorkel.
I dagsläget finns det några alternativ, kanske fler än man kan tänka sig. Givetvis kan man använda snorkel. Detta är den enklaste metoden, och mycket ekonomisk. Produkten och metoden tillåter simmaren att flyta på ytan och titta nedåt. Dessutom kan simmaren ta ett djupt andetag och försöka dyka ned och ta en titt då och då på något sevärt. Detta är dock mer utmanande då en snorklare ofta har våtdräkter eller flytväst för flythjälp och inget viktbälte. Olycksrisken är samma om inte mindre än den vid vanlig simning.
Ett anat tillgängligt alternativ är fridykning. Fridykare lär sig att hålla andan länge medans de simmar runt på relativt djupt vatten, ofta mellan 5 och 10 meter. Fridykare dyker ofta för att samla på sig skaldjur eller fisk med sk. ’spearfishing’. Fridykare har viktbälte till hjälp att de sig ner till djupt vatten. Fridykning kräver en mindre mängd utrustning och ingen dyklicens men kräver relativt mycket träning för att man skall kunna trivas med att hålla andan. Fridykning passar inte alla då inte alla kan trivas med att hålla andan.
Scuba-diving, eller dykning med tuber, erbjuder dykning på djup upp till 30 meter för dykare med första stegets licens. Scuba utrustningen är mycket dyrare än fridykning och snorkelutrustning men erbjuder en dykaren nöjet att se vad som händer på djupet. Licens krävs och dykning sker på egen risk. Dykaren bör aldrig dyka ensam lär man sig under träningen. Mellan varje dyk måste dykaren fylla sina tuber på en professionell serviceplats.
Jag vill utveckla ett nytt alternativ för dedikerade dykare som inte har tillgång till full scuba utrustning eller serviceplats för påfyllning av komprimerad luft. Det har alltid varit en av mina drömmar att kunna dyka utan komprimerad luft eller tuber på ryggen. Jag tänker mig en specialkonstruerad förlängd snorkel. En vanlig snorkel får inte förlängas av tre grundorsaker:
–    Blir snorkeln för lång så andas man in samma luft som man andas ut.
Lösning: Den nya produkten skall använda 2 parallella rör, ett för utandning genom munnen och ett för inandning genom näsan.
–    Vattentrycket ökar alvarligt när man dyker och det krävs att inandad luft håller samma tryck som vattentrycket för att man inte skall krossa lungorna.
Lösning: Den nya produkten låter färsk luft förvaras i en tryckpåverkad kammare (t.ex. plastpåse) före inandning, för att komprimeras till rätt tryck av vattnet före inandning.
–    Ju längre snorkeln blir desto trögare blir det att suga.
Lösning: Den nya produkten utnyttjar lägesenergin hos utandad luft för att såväl pressa ned färsk luft till inandningskammaren, samt att överföra trycket från utandad till inandad luft. Jag hoppas på att kunna konstruera dessa överföringar mekaniskt, utan krav på hjälpmotorer eller trög ut-/inandning.

Jag har alltid motiverats av produktutvecklings- och innovationsprojekt men har aldrig riktigt fått chansen att förverkliga mina drömmar. Ett projekt inom kategorin innovation/produktutveckling var därför en självklarhet för mig.

2. Syfte/mål/problemformulering

Detta blir en unik produkt på marknaden. Fridykare som vill kunna dyka fritt under längre perioder såväl som Scuba dykare som vill kunna dyka billigare och under utan besväret att fylla på tuberna på en serviceplats. Självklart har produkten nackdelar såsom att det blir svårt att konstruera den utan att beröva dykaren hans rörlighet i vattnet med långa rör eller slangar. Det blir svårt för dykaren att reglera flytbarhet under vattnet då den reglerbara västen hos vanliga scuba dykare blir svår att tillämpa. Jag förväntar mig inte en självklart enkel process fram till en framgångsrik produkt.

Huvudmålet är att komma fram till en lösning som behåller de fördelar över annan dykning som motiverat mig till projektidén. Först bör jag konstruera en väl fungerande modell och samla in feedback från så många experter och veterandykare som möjligt om såväl möjligheterna till produkten, säkerheten, och veteraners förväntningar om användbarhet samt rörlighet och bekvämlighet. Deras feedback kommer hjälpa mig formulera mer exakt vad jag är ute efter, vad produkten mer exakt är ämnad att uppfylla. Jag vill ta reda på bäst anpassade material och utformning utifrån tidigare nämnda aspekter (säkerhet, rörlighet etc.) m.fl. . Som slutprodukt hoppas jag inte bara på att framställa en modell och prototyp utan har även förhoppningar om att kunna tillverka mitt eget exemplar av produkten. Däremot väntar jag mig att detta kan bli svårare om inte omöjligt att tillverka själv om slutprodukten innehåller många rörliga delar som kräver vattentäthet.

3. Genomförande/metod
Informationsinsamling:
Jag kommer använda mig av många intervjuer med både målgrupp, produktexperter samt säkerhetsexperter eller dykinstruktörer. Dessutom kommer jag samla information och inspiration från inläsning från böcker och internet.
Jag kommer framställa modeller att presentera och använda mig mycket av feedback för att hitta luckor och problem som jag sedan kan ha fokus på när jag vidare förbättrar mina modeller.

One thought on “En mer detaljerad beskrivning av djuphavssnorkeln

  1. Hej Joakim

    Projektide*n är bra! Probleminventeringen likaså. Jag saknar en tidsplan.
    Jag kan följa doitt resonemang,tankar i bloggen (visar processen) Jag tycker att det är bra att du har erfarna dykare att bolla ideerna med. Vi ses om en timme
    Marianne

Kommentera

