Badrumsbassängen

Tillagt information 18/09-2011: Denna idé har fått viss kritik som uppmanat mig att byta projektidé vilket därmed gör denna idé inaktuell. För aktuell produktidé se senare inlägg på bloggen. För detaljer om denna kritik och mer detaljer kring mitt resonemang och beslut, se slutet av inlägget.

Följande är inlämnad preliminär projektplan Augusti 2011:

Namn: Joakim Lindholm (N3B)

Program: N

Ämne: Produktutveckling/Innovation

Kort presentation av projektet: Utveckla samt testa en ny produkt, “Badrumsbassängen”.

1. Bakgrund

Uppdraget är att skapa en rymlig badbassäng som passar alla.

I dagsläget finns det två alternativ. En utomhuspool för den med mycket plats i trädgården och och mycket tid att lägga på att hålla rent. Upphettningen av denna metod är dyr då den drivs av elektricitet och inte värmepump. (ingen källa)

Det andra alternativet är ett badkar i badrummet. Badkaret är tungt, dyrt, trångt, och tar upp större delen av badrummet även när du inte använder karet.

Detta har motiverat mig till att utveckla min ide, badrumsbassängen. En temporär mjukplastbassäng som man fäster längs väggarna i ett rum. Fördelarna över badkar är rymlighet och pris. Fördelarna över en uppblåsbar utomhus bassäng eller riktig swimmingpool är att badrumsbassängen kan användas året runt. Denna lösning är fri från krav på trädgård eller uppoffring av badrumsutrymme. Bassängen är gjord av vattentät mjukplast och kan enkelt vikas undan.

Jag har alltid motiverats av produktutvecklings- och innovationsprojekt men har aldrig riktigt fått chansen att förverkliga mina drömmar. Ett projekt inom denna kategorin var en självklarhet.

2. Syfte/mål/problemformulering

Detta blir en unik produkt på marknaden. Till fördel för många, och  enda möjliga alternativ över konkurrenterna badkar/swimmingpool för vissa. För att fästas vid väggarna används troligen sugproppar, krokar med öljetter, eller någon sorts ställning man kan fästa öljetter till. Själva mjukplasten kommer att likna dess hos en högkvalitativ presenning. Det är självfallet viktigt att mjukplasten är helt och hållet vattentät och inte har risk att spricka. Det är också viktigt att materialet är lent och skönt att sitta på. Jag kan även tänka mig att det efter undersökningar visar sig vikt i att bassängen är snygg. Ett system för tömning av bassängen kommer behöva konstrueras. Dessutom krävs information om säkerhet och försäkringsregler vid eventuellt vattenläckage.

Huvudmålet är att komma fram till en framgångsrik lösning. Jag vill ta reda på bäst anpassade material, fästsystem, tömningssystem samt samla information om säkerhet, försäkringar och hur väl jag kan vänta mig att värme och renlighet håller sig i en tänkt bassäng.

Dessutom hoppas jag om möjligt att även tillverka ett exemplar av verklig produkt och att marknadsföra denna under ett “poolparty” som en del av slutprodukten.

3. Genomförande/metod

Informationsinsamling:
Jag kommer använda mig av många intervjuer med både målgrupp, materialexperter samt säkerhet/försäkringsexperter. Dessutom kommer jag samla information och inspiration från inläsning från böcker och internet.

Konceptutveckling:
Jag planerar att lära mig om och använda olika kreativa metoder om brainstorming tar mig till återvändsgränder. Jag hoppas även på att informationssamlingen ger mig inspiration.

Problem och möjligheter:

Krävda kunskaper:

Preliminär Tidsplan:

Tillagt information 18/09-2011: Jag mottag efter första publicering viss positiv kritik såsom att idén är kreativ och nyskapande, och medhåll inom många av argumenten jag tog upp. Däremot fick jag även viss kritik som menade att det bästa systemet för att hålla bassängens ”väggar” eller ”kanter” ”uppe” är inte att skruva fast i väggarna (man vill inte behöva skruva fast krokar i sitt hus för att använda produkten) eller ha sugproppar  (har ingen effekt på de flesta ytor) utan snarare att ha en jättelik badring som flyter över ytan och håller kanterna uppe, precis som många utomhus trädgårdsbassänger. För bästa material bör man slutligen fastna för något liknande just de bassängerna då ändamålet är mycket liknande. Det jag menar är att alla förbättringar man gör under processens gång högst troligen kommer ta en närmare och närmare en produkt som redan finns, men som ingen konsument vågat riskera att använda inomhus. Min önskan var att skapa något nytt, inte att kopiera något som redan finns och försöka utmana experttillverkare. Detta är mitt resonemang kring varför idén har givits upp.

Kommentera

